CMS for eCommerce

Як вибрати скрипт інтернет-магазину (CMS): критерії, поради та важливі моменти

Вибір CMS для інтернет-магазину – завдання не з легких навіть для професіоналів, не кажучи вже про тих, хто вперше має з цим справу. Але від цього залежить дуже багато чого, і потрібно дуже добре задуматися на якій платформі створити інтернет-магазин, щоб уникнути проблем в майбутньому.

Рішень «під ключ» існує дуже багато, є спеціалізовані Топи і рейтинги, і все б було добре, якби не одне «але». Все це різноманіття скриптів тільки ще більше заплутує, і врешті-решт вибір CMS перетворюється в випробування для сили волі, а ймовірність зробити помилку виростає в рази.

Оскільки до мене досить часто звертаються з цим питанням, я вирішив спростити життя собі і своїм читачам, і написати цю статтю, в якій детально розкласти все по поличках. Давайте почнемо з невеликого вступу з поясненням матчастини.

Чому вибір скрипта для інтернет-магазину – критично важливий момент

Розробка сайту нагадує будівництво будинку. Від обраного проекту і того, наскільки якісно закладений фундамент, залежить і те, чи буде стояти будинок довго і щасливо, або ж вас чекатимуть нескінченні ремонти, а в кінці кінців все просто завалиться, поховавши під уламками своїх власників.

Так і з CMS: якщо ви виберете невідповідний движок, вас чекають нескінченні доопрацювання технічної частини, які будуть відтягувати час і гроші, не даючи вам сконцентруватися на бізнесі. Більш того, деякі речі доступні в нормальних системах, на базі окремих CMS і зовсім реалізувати неможливо. Або коштувати таке задоволення буде дуже дорого.

Можуть виявитися занадто високі вимоги до сервера, проблеми з SEO-оптимізацією, необхідність створювати з нуля важливий функціонал, складності в налаштуванні, відсутність або висока вартість шаблонів дизайну і ще багато-багато всього іншого. У підсумку, ви отримаєте нескінченний потік проблем, відсутність перспектив і необхідність постійно вкладати гроші.

Думаю, я перерахував достатню кількість аргументів чому до вибору CMS для інтернет-магазину варто підійти з усією серйозністю. Важливо розуміти, що вам потрібно в результаті отримати не просто каталог товарів, а повноцінний інструмент для бізнесу.

А тепер давайте докладніше розглянемо критерії, яким повинна відповідати хороша платформа.

9 характеристик хорошого движка для інтернет-магазину


На питання який движок кращий для інтернет-магазину, однозначної відповіді не існує. Все залежить від потреб і можливостей конкретного бізнесу. Але можна виділити декілька критеріїв, яким повинен відповідати дійсно хороший движок. Давайте розберемо ці пункти детальніше.

1. Популярність на ринку

В даному випадку спрацьовує просте правило – якщо чимось масово користуються, значить це не просто так. У випадку зі скриптами інтернет-магазинів справа часто в безкоштовності або доступній ціні, низькій вартості обслуговування і банальній зручності роботи з системою.

Дані по світу вам навряд чи знадобляться, а ось статистика популярності ecommerce-платформ по РФ думаю буде доречна, для України цифри швидше за все будуть схожі:
Популярность движков для интернет-магазинов

Що б там не розказували маркетологи і порадники на форумах, саме ринок – найкращий орієнтир при виборі.


2. Можливості для зростання і масштабування

Це сьогодні всі ваші вимоги зводяться до можливості створити кілька десятків сторінок під товари, які ви закупили на вільні гроші у постачальників. А через рік ваші амбіції можуть вирости вже до каталогу з тисячами продуктів, а відвідуваність сайту буде вже не 300 чоловік в тиждень, а стільки ж, але в годину.

Проблема в тому, що деякі движки просто не дозволяють коректно масштабуватися. У той час як на одних CMS розширення функціоналу здійснюється простим встановленням додаткового модуля за кілька хвилин, для інших може знадобитися розробка з нуля, вартістю в кілька тисяч доларів. Це найчастіше характерно для коробочних (платних) движків.

Потрібно добре розібратися в тому, чи є у системи, яка вам сподобалася, можливості для додавання великої кількості товарів, стійкість до зростання навантаження при збільшенні трафіку, і можливість розширювати функціонал за рахунок плагінів/модулів.

3. Помірна вимогливість до ресурсів сервера

Той же Бітрікс при відвідуваності 10 осіб в день, для нормальної роботи вимагає аналогічних ресурсів, що і WordPress при трьох тисячах користувачів в день.

І це важливий момент, оскільки з ростом відвідуваності для одного сайту вам може бути досить хостингу вартістю $3/місяць, з іншим же доведеться мігрувати на окремий сервер, і віддавати вже $300/місяць.

4. Можливості для SEO-оптимізації та маркетингу

Деякі системи з самого початку поставляються з реалізованими розробниками можливостями для SEO-оптимізації або інструментами для інтернет-маркетингу. Інші ж, дозволяють отримати потрібний функціонал шляхом установки плагіна або інтеграції зі сторонніми сервісами. Зразковими прикладами в цьому плані є WordPress і OpenCart.
Yoast SEO (wordpress)

Але є і такі, де в кращому разі можна прописати метатеги для сторінок і згенерувати карту сайту, а все інше доведеться допилювати з нуля. Зрозуміло, що у випадку з комерційним проектом, це загрожує тим, що трафіку і продажів вам доведеться чекати дуже і дуже довго.

5. Інтеграція зі сторонніми сервісами

Це можуть бути платіжні шлюзи, CRM, сервіси логістики, аналітики, email-розсилки та інші. З їх допомогою можна зробити так, що система буде працювати як годинник, а заявки будуть оброблятися в напівавтоматичному режимі. Це дозволяє заощадити час, гроші, людські ресурси і навіть отримати технологічну перевагу перед конкурентами.

Зазвичай творці платформи обов’язково згадують про такі можливості, якщо вони доступні в їх скрипті.

6. Наявність шаблонів дизайну

Для популярних систем є безліч платних і безкоштовних шаблонів, які дозволяють розгорнути гарний тематичний інтернет-магазин буквально за півгодини роботи.

Наприклад, на Themeforest.com, в розділі eCommerce, можна знайти величезну кількість преміум-шаблонів дизайну для різних CMS, вартістю від $50 до $70. А в період розпродажів, ціна і зовсім може становити 25-30 доларів.

Якщо ж ви використовуєте малопопулярний скрипт, швидше за все вам доведеться платити за індивідуальну розробку. А це вже сотні або навіть тисячі доларів, і тижні роботи фахівця. Причому, не факт, що на виході ви отримаєте кращий результат.

7. Складність налаштування і управління контентом

Одна справа створити інтернет-магазин, і зовсім інша – щодня ним управляти. Особливо якщо у вас в команді немає підготовлених співробітників, та й часу на навчання особливо немає.

Тому, я рекомендую обов’язково спробувати демо-версію движка на ділі, щоб отримати власний досвід від взаємодії з адмінпанеллю, оцінити час, необхідний на оформлення контенту через системний редактор і т. п.

Просто є платформи, які інтуїтивно зрозумілі і в яких все логічно, а є і такі, адміністративна панель яких нагадує кабіну космічного корабля з підписами під кнопками на китайській мові.

8. Вартість індивідуальних доробок

Правило просте: чим дешевше, тим краще. В процесі розвитку інтернет-магазину, вам в будь-якому випадку знадобиться доопрацювання системи під свої потреби, або навіть розробка деяких компонентів з нуля.
Стоимость часа работы программиста

Для різних платформ вартість реалізації однієї і тієї ж опції, часом відрізняється навіть не в рази, а на порядок.

9. Наявність активної спільноти

Допомога інших, більш досвідчених користувачів, іноді буває просто неоціненною. Особливо якщо у вас раптом виникла якась проблема, через яку інтернет-магазин не може нормально працювати, а компанія-розробник не поспішає зі зворотним зв’язком.

Також, завдяки спільноті можна знайти перевірених виконавців, отримати який-небудь платний плагін по знижці, і вирішити безліч інших корисних завдань.

Платна чи безплатна CMS?

UMI.CMS, CS Cart, 1C Бітрікс – різних платних движків (їх ще називають «коробковими») існує дуже багато. Але використовувати подібні системи для створення інтернет-магазину я раджу тільки в двох випадках:

  • ви точно знаєте, що вам потрібно, скрипт повністю цим вимогам відповідає і в майбутньому істотні доопрацювання по технічній частині не плануються;
  • у вас багато вільного часу і грошей, які ви можете дозволити собі витратити на нескінченні доопрацювання, тижнями чекаючи фідбек від компанії-розробника.

У всіх інших випадках рекомендую взяти хорошу open-source CMS, при використанні якої не потрібно платити гроші за ліцензію, і під яку є безліч недорогих шаблонів дизайну, без проблем можна знайти розробників по адекватній ціні і т. д.

Чому не варто зв’язуватися з конструкторами

В останні роки їх популярність неухильно зростає. Причому, не тільки завдяки бюджетам на маркетинг, але і за рахунок можливостей і зручності, які зросли. Але, тим не менш, я вкрай не рекомендую створювати інтернет-магазин на базі різних конструкторів. Хіба що тільки для експериментів і з метою тестування ніші.

Тут можна було б багато всього написати, але краще пройдуся коротко і по пунктах:

  • можливості доробок під свої потреби і розширення функціоналу у вас будуть мінімальні;
  • зробити якийсь свій шаблон дизайну зазвичай або проблемно або й зовсім неможливо;
  • мігрувати на іншу платформу в майбутньому буде складно;
  • власнику великого ІМ доведеться щомісяця платити відчутну суму абонплати;
  • багато таких SaaS-конструктори мають проблеми по частині SEO-оптимізації і т. д.

Єдині більш-менш адекватні конструктори, з хорошим співвідношенням ціни, можливостей та інших параметрів – Shopify і uKit. Обидва досить круті, можете погортати інфу на їхньому сайті.
Конструктор сайтов Ukit

Різниця здебільшого в тому, що перший орієнтований на зарубіжні ринки, а другий з самого початку розроблявся під Україну та Росію.

Яку CMS вибрати? Підведемо підсумки

Тут я можу дати вам декілька порад. Якщо ви сумніваєтеся в своїх знаннях скриптів і у вас немає достатньої кількості вільного часу щоб вивчати доступні на ринку пропозиції:

  • вибирайте PrestaShop або 1С-Бітрікс для великих інтернет-магазинів (десятки тисяч товарів);
  • OpenCart для ІМ з кількістю товарів до 10 000 позицій;
  • і зв’язку WordPress + WooCommerce для торговельних площадок, кількість товарів на яких обмежується декількома сотнями одиниць.

Якщо ж у вас часу достатньо і є бюджет на додаткову розробку, можете спробувати пошукати серед доступних на ринку рішень оптимальне для себе, використовуючи цю статтю як чек-ліст.

Ці критерії вибору допоможуть вам заощадити час, гроші, нерви і уникнути можливих проблем на шляху до успішного просування на ринку.


Volodymyr Fedorychak

Індивідуаліст зі специфічним почуттям гумору. Займаюся комплексним розвитком інтернет-проектів, і спеціалізуюся на контент-маркетингу.

Цікаве по темі
  • business nishe

    Як протестувати будь-яку нішу для інтернет-магазину менш ніж за $100

  • 15 джерел трафіку для інтернет-магазину, які приведуть вам клієнтів

  • Buy Now in 1 Click

    Кнопка «Купити в один клік» – плюси і мінуси такого рішення